ارتباط بلوغ زود رس و دیابت حاملگی

 27 ژانویه 2016- یک مطالعه ی جدید نشان داد زنانی که شروع چرخه ی قاعدگی آنها در سنین پایین تر بوده است در معرض خطر بیشتری  برای ابتلا به  دیابت بارداری قرار دارند.

 دیابت بارداری تا 7 درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد و سبب افزایش خطر ابتلا نوزادان به دیابت نوع 2 و عوارض دیگر در ادامه ی زندگی می شود.

تحقیقات قبلی ارتباط بین شروع قاعدگی در سنین جوانی و دیابت نوع 2 را نشان داده اند، با این حال درمطالعه ی اخیر که نتایج آن درمجله ی Diabetes Careمنتشر گردید، به طور خاص به ارتباط  زمان شروع سیکل قاعدگی و دیابت حاملگی پرداخته شده است.

 در این تحقیق بیش از 27 هزار زن که در  مرحله ی اول فاز دوم مطالعه ی سلامت پرستاران ثبت نام نموده بودند، بررسی شدند.  نتایج این بررسی ها نشان داد که خطر ابتلا به دیابت  بارداری در زنانی که سیکل قاعدگی آنها در سن یازده سالگی آغاز شده است، 39 درصد بیش از زنانی است که شروع قاعدگی آنها در سن 14 سالگی بوده است.

افزایش خطر دیابت بارداری در زنانی که قاعدگی آنها در سن  12 و 13 سالگی بوده است نیز مشاهده می شود اما این خطر نسبت به افرادیکه در یازده سالگی  قاعده  شده بودند، کمتر است.

دکتر chenنویسنده ی ارشد این تحقیق و استادیارعلوم بهداشت عمومی دردانشگاه کلمسون می گوید: این یافته ی جدید به پزشکان کمک می کند با توجه به زمان شروع  قاعدگی زنان خطر ابتلا آنان به دیابت بارداری  را تعیین کنند همچنین این نتایج جمعیت درمعرض خطر دیابت بارداری را مشخص کرده است بدین ترتیب می توان برنامه های  پیشگیری را در این جمعیت اجرا نمود.

این مطالعه حاصل همکاری موسسه ی ملی بهداشت کودکان در دانشگاه  کلمسون و دانشکده ی پزشکی دانشگاه ایندیانا  و فرانک هو از دانشکده ی بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد است.

دکتر chenمی گوید: کنترل وزن قبل از بارداری ممکن  است به کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری  در میان این گروه از زنان که دوره ی قاعدگی  آنها در سنین پایین تر آغاز  شده است، کمک کند.

دکتر چن می افزاید: قاعدگی  زود رس با چاقی در بزرگسالی ارتباط دارد که در پژوهش قبلی به چاقی قبل از بارداری به عنوان یک عامل خطر برای دیابت بارداری اشاره  شده است، اما چاقی همه ی ارتباط موجود بین قاعدگی زود رس و دیابت بارداری را توضیح نمی دهد. محققان نتایج بدست آمده را برای  زنانی که در گزارش  خود در دوره ی نوجوانی و در سن 18 سالگی  چاق بوده اند و برای عوامل شیوه ی زندگی نظیر سیگار، الکل، فعالیت بدنی کلی و رژیم غذایی سالم تعدیل کردند، اماهمچنان نتایج ثابت ماند.

 دکتر چن می گوید: شروع قاعدگی علامت آغاز بلوغ است که با تغییرات هورمونی زیادی  در بدن همراه است برخی از این تغییرات می تواند با ابتلا به دیابت بارداری مرتبط باشد برای مثال قاعدگی زودرس  همچنین با افزایش مقدار استروژن در بزرگسالی وعدم تعادل سایر هورمون ها که با افزایش  خطر ابتلا به دیابت بارداری ارتباط دارند، همراه است.

دکتر Zhangمحقق ارشد انستیتوی ملی Shriverدردانشگاه کلمسون می گوید: شروع قاعدگی درسنین  پایین می تواند به عنوان یک عامل خطر جدید برای دیابت بارداری مطرح باشد، ادامه ی مطالعه برای بررسی مکانیزم های  مولکولی زمینه ای این ارتباط، ضروری است.

 دکتر چن می گوید: تحقیقات بیشتر بر روی  گروهی متشکل از نژادهای مختلف ضروری است زیرا در این تحقیق 92 درصد از افراد سفید پوست بودند.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/305651.php